Az Emitel és Magyarország távközlése a sajtó szemével...
A kezdetektől ... napjainkig.
Petőfi Népe - em_pn_1995_08_30_307p.txt

Vezetékes, vagy MOBIL telefont?

Napjainkban a különböző távközlési szolgáltatók (vezetékes, ill. mobil) sok településen közel egyszerre hajtják végre fejlesztéseiket. Így az előfizetők választási lehetőség előtt állnak, hogy melyik cég szolgáltatásait vegyék igénybe. Írásunkkal szeretnénk elősegíteni, hogy a telefonra várakozók a számukra legmegfelelőbb szolgáltatást (szolgáltatót) válasszák:

A vezetékes (stabil) és a mobil telefonok általános jellemzői.

Vezetékes telefon rendszerek esetében a központhoz minden egyes előfizetői készülék rézkábelen keresztül csatlakozik. Ez állandó összeköttetést biztosít az előfizető és a rendszer közt, így a beszélgetés minősége is állandó értéken tartható. A központok és a köztük levő átviteltechnikai rendszerek megfelelő méretezése lehetővé teszi, hogy ne lépjenek fel forgalmi torlódások. Egyetlen hátránya ennek a rendszernek, hogy az előfizetők észüléke helyhez kötött.

Mobil telefonok esetében az előfizető rádiós összeköttetésen keresztül kapcsolódik a legközelebbi bázisállomáshoz. A rádiós összeköttetés lehetőséget ad arra, hogy az előfizető készüléke szinte bárhol tartózkodhat az ellátott területen belül. Az előfizetők mozgását egyedül az korlátozza, hogy a bázisállomások nem tudják 100%-osan lefedni az ellátott területet a kiemelkedő terepviszonyok, ill. nagyobb beton létesítmények miatt, ezért a beszélgetés minősége ezeken a helyeken leromolhat. Ezenkívül - mint minden rádiós összeköttetésnél - a minőség itt is függ a meteorológiai viszonyoktól. A forgalmi méretezés mobil telefonok esetében lényegesen összetettebb probléma, hiszen az egy tápterületen tartózkodó előfizetők száma nem határozható meg pontosan. Ezért ha túl sok előfizető tartózkodik ugyanazon a tápterületen, akkor megvan a forgalom torlódás lehetősége.

A mobiltelefon rendszerek óriási fejlődésének oka, hogy a vezetékes telefonnal szemben a készüléket az előfizető állandóan magánál tarthatja és használhatja. A mobilitás azonban mindenütt a világon speciális igénynek felel meg. Általában olyan emberek használják, akiknek foglalkozásuk teszi szükségessé, hogy az információkkal azonnal dolgozni tudjanak.

A magyarországi telefonhelyzet

A mobilrendszerek magyarországi elterjedésének másik oka, hogy a távközlési privatizáció késése miatt a vezetékes telefonrendszer fejlesztése intenzíven csak napjainkban kezdődik. A mobil telefonok tulajdonképpen sok esetben a stabil telefonokat pótolják. A magyarországi távközlési koncessziós társaságok hatalmas összegeket fordítanak új telefonok bekapcsolására. Az így jelentkező stabil telefonkínálat a várakozók nagy tömegét fogja kielégíteni.

A fejlett telefóniával rendelkező országokban a vezetékes rendszerre épül a távközlés, és általában a két telefon rendszert együtt használják. Akiknek szükségük van a mobilitásra, a vezetékes telefonok mellett, használják a mobiltelefon rendszer szolgáltatásait is. A hagyományos vezetékes rendszerek meghatározó létjogosultsága azonban továbbra is fennmarad, mivel az előfizetők nagy része nem igényli a hordozhatóságot, és megfelelő neki a lényegesen olcsóbb, vezetékes telefon is. A választásban a - célszerűség mellett - anyagi megfontolások is szerepet játszhatnak. Megállapításaink elsősorban a települések belterületein a magán-előfizetőkre vonatkoznak.

******************


 


*******************

Az EMITEL Távközlési Rt. Bács-Kiskun megye három primer körzetének - Kiskunhalas (77), Kiskőrös (78), Baja (79) - helyi közcélú távközlési szolgáltatójaként már ebben az évben jelentős fejlesztéseket hajt végre. A fejlesztések következményeként 1996. és 1997. év folyamán több tízezer várakozó jut telefonhoz. A fejlesztések nem csak a bekapcsolt előfizetők számának növelését célozzák, nagy hangsúly kerül a műszaki fejlesztésre és a minőség növelésére. (*6) Közel 250 km új optikai kábel lesz lefektetve 1995-ben, a rákapcsolt rendszerek a fejlett országokban is újdonságnak számító technológiát képviselnek, a központok az alap szolgáltatás mellett különböző digitális kényelmi szolgáltatásokat is nyújtanak. A még megmaradó automata analóg központok elektronizálása megtörtént. Olyan ellátottságú kábelhálózatok épülnek, melyek lehetővé teszik, hogy 1996-1997-től már néhány héten belül bekapcsolható lesz a jelentkező új igénylők telefonja.

A nagyvállalatoknak, intézményeknek, vállalkozóknak - vagy akár magán személyeknek is - adatátviteli és egyéb speciális távközlési szolgáltatások biztosíthatók magas minőségi színvonalon.

Az EMITEL Rt. együttműködésre törekszik az analóg és digitális rendszereket működtethető rádiótelefon-szolgáltatókkal, mert meggyőződése, hogy a mobil és a stabil távközlési rendszerek együtt szolgálják az előfizetők érdekeit. A két rendszer egymásba kapcsolódik ezért a mobil és a stabil rendszerek műszaki harmóniája elengedhetetlen. A kétféle rendszer - a jelek szerint szerencsésen - egy időben történő fejlesztése biztosíték arra, hogy az eddig távközlési szempontból hátrányos helyzetű települések Bács-Kiskun megyében az ország egyik legmagasabb színvonalú ellátottságának és színvonalának előnyeit élvezhessék.

EMITEL Rt.
A cikk eredeti linkje...... 1.
Home
1994   <<   1995   >>   1996
em_pn_1995_01_16_172p
em_pn_1995_01_20_219p
em_pn_1995_01_21_233p
em_pn_1995_01_25_275p
em_pn_1995_01_26_259p
em_pn_1995_01_26_293p
em_pn_1995_01_27_303p
em_pn_1995_01_30_331p
em_pn_1995_01_31_347p

em_pn_1995_02_01_8p
em_pn_1995_02_07_77p
em_pn_1995_02_09_107p
em_pn_1995_02_11_129p
em_ht_1995_02_15_3p
em_ht_1995_02_15_5p
em_pn_1995_02_23_229p

em_dm_1995_03_14_217p
em_pn_1995_03_31_389p

em_pn_1995_04_08_92p
em_ht_1995_04_20_8p
em_pn_1995_04_28_326p

em_pn_1995_05_03_19p
em_pn_1995_05_06_70p
em_pn_1995_05_08_81p
em_ht_1995_05_17_4p
em_pn_1995_05_20_252p

em_pn_1995_06_02_28p
em_ht_1995_06_05_5p
em_pn_1995_06_09_95p
em_pn_1995_06_12_135p
em_pn_1995_06_16_181p
em_pn_1995_06_20_223p
em_pn_1995_06_20_230p
em_pn_1995_06_21_244p
em_dm_1995_06_24_331p
em_pn_1995_06_26_298p
em_pn_1995_06_26_301p
em_pn_1995_06_30_360p

em_dm_1995_07_01_13p
em_pn_1995_07_12_126p
em_pn_1995_07_21_239p
em_pn_1995_07_25_279p
em_pn_1995_07_29_322p

em_pn_1995_08_12_121p
em_ht_1995_08_23_3p
em_pn_1995_08_23_231p
em_pn_1995_08_28_287p
em_pn_1995_08_30_306p
em_pn_1995_08_30_307p

em_pn_1995_09_04_27p
em_pn_1995_09_12_109p
em_ht_1995_09_13_5p
em_pn_1995_09_13_125p
em_pn_1995_09_15_145p
em_pn_1995_09_19_180p
em_pn_1995_09_19_181p
em_pn_1995_09_20_193p
em_pn_1995_09_22_220p
em_pn_1995_09_22_225p
em_ht_1995_09_27_1p
em_ht_1995_09_27_2p
em_ht_1995_09_27_4p
em_ht_1995_09_27_5p

em_pn_1995_10_12_115p
em_dm_1995_10_13_162p
em_pn_1995_10_18_179p
em_ht_1995_10_26_6p
em_pn_1995_10_28_278p

em_ht_1995_11_01_4p
em_pn_1995_11_02_244
em_pn_1995_11_02_32p
em_pn_1995_11_09_104p
em_pn_1995_11_09_107p
em_ht_1995_11_15_2p
em_ht_1995_11_15_8p
em_pn_1995_11_16_180p
em_pn_1995_11_17_194p
em_dm_1995_11_18_247p
em_pn_1995_11_23_254p
em_pn_1995_11_24_267p
em_dm_1995_11_27_363p
em_pn_1995_11_29_321p

em_pn_1995_12_01_3p
em_pn_1995_12_02_20p
em_dm_1995_12_02_33p
em_pn_1995_12_06_58p
em_pn_1995_12_09_98p
em_pn_1995_12_13_137p
em_pn_1995_12_15_155p
em_pn_1995_12_16_181p
em_pn_1995_12_23_247p
em_pn_1995_12_23_253p
em_pn_1995_12_27_276p
em_1995_primerek